Wednesday, November 12, 2008

Takziah

Pagi semalam sebelum aku kuar g kerja aku dengar bunyi siren... waktu tu aku tgh breakfast... then melalui tingkap dapur nampak ambulance masuk... aku ingatkan mimie jiran aku yg duduk kat jalan 1/1B tu nak bersalin... tp bila pikir2 balik... bila masa plak dia mengandungnya...

Tiba2 anak aku (hitomi) cakap..."papa...ambulance pegi umah uncle faiz..." aku pun cepat2 kuar... tapi tengok ambulance tu park kat umah faris rupanya... sapa pulak yg sakit ni... anak faris ke... aku pun terus menuju umah faris yg terletak depan rumah aku...

Makin aku menghampiri aku terdengar suara orang menangis dan meraung... sampai depan pintu rumah faris sambut aku... "opah aku meninggal"... selepas aku salam je aku terus masuk sampai ke bilik... di atas katil ada sekujur tubuh yg tak bergerak lagi... tapi telah diselimut dgn kain... "jaga doktor tu"marah Dazz isteri kepada faris... aku pun terpinga2... dari apa yg faris cakap... diorg x berpuas hati dengan doktor2 di Hospital Putrajaya...

Sekarang masalahnya nk cari van jenazah untuk bawak jenazah balik ke kuala kangsar... akupun offer utk membantu bersama jiran aku jugak...nas... tapi faris nak ikut... kami pun cari kat beberapa masjid... ada van yg uzur... ada masjid yg x ada van... ada van tak ada driver... last2 pergi ke kpmc... masa dok deal nk dapatkan van... cikgu...jiran kat jalan 1/1b call... bgtau dia sedang uruskan van dari masjid batu 14... settle...

Kamipun balik dan tunggu van sampai... bila sampai diaorg mandikan jenazah... dan kami pun sama2 sembahyang jenazah... pastu angkat jenazah masuk van... masa van nk gerak... tiba2 satu lg berita sedih... yg menninggal tadi opah isteri faris... berita terbaru plak atuk faris plak baru meninggal kat PJ... aku pun terus masuk umah jumpa ayah faris yg sedang menangis dan lemah tu... terharu aku... aku pun mcm nak menangis saja... aku cium tangan ayah faris dan cium pipi dia... sedih siot... aku suka ayah faris... mcm ayah aku jugak...
persiapan untuk memandikan jenazah...

12.30 selesai semua...
pastu aku pun balik umah... beli lunch... makan... penatnya... lepak atas katil... sedar2 pukul 6.30... zuhor kemana asar kemana... siap2 then terus g office...

van ini bukan utk dijual...ini van jenazah...

p/s : klulah anda semua diberi pilihan utk membuat rawatan sama ada di hospital kerajaan atau hospital swasta... aku percaya ramai yg akan memilih hospital swasta... tetapi masalah besarnya ialah wang... kos di hospital swasta amat mahal... jadi... jalan penyelesaiannya ialah anda semua perlukan medical card... dengan medical card anda blh menyelesaikan bil hospital... sesunguhnya hidup dan mati di tangan tuhan... tapi apakah persediaan kita untuk meninggalkan org yg masih hidup... fikir-fikirkan...

2 comments:

:: Princess Violet :: said...

ler sempat lagi promote insurance die tu..owh area rumah u ke...i ade prasan ambulan tu aritu...ingatkan sapa la...owh mandi jenazah kat situ gaks eh..tak bawak p mesjid eh..sakit tua eh?? salam takziah utk jiran u ...so ade wat tahlil apa sume ke

Nasya Nasruldin said...

memangla promote insurance...dah nama pun blog utk insurance...